Hantering av klagomål

Wästgöta Finans står som kreditgivare till Höökslånet. Både Hööks och Wästgöta Finans är bolag som ingår i Jula Holding. Vi anser att det är mycket viktigt med en tillfredsställande hantering av eventuella reklamationer och klagomål från våra kunder, för att kunna garantera kundernas möjligheter att få sina intressen tillgodosedda, förbättra våra produkter och för att kunna upprätthålla allmänhetens förtroende för oss.

Är du missnöjd med oss i något avseende så kontaktar du vår kundtjänst. Det är viktigt att du kontaktar oss med ditt klagomål eller reklamation så snart som möjligt så att vi kan hjälpa dig snabbt och på bästa möjliga sätt. Du kan kontakta oss genom att skriva ett meddelande till klagomal@wastgotafinans.se alt ringa oss på telefon 0511-34 76 00
eller skicka ett brev till Wästgöta Finans AB, Att: Klagomål, Box 363, 532 24 Skara.

Om du fortfarande inte är nöjd

Om du efter att du reklamerat hos vår kundtjänst fortfarande är missnöjd har du möjlighet att föra ärendet vidare till funktionen ”Klagomålsansvarig” hos oss på klagomal@wastgotafinans.se eller till adressen ovan. I klagomålet ber vi dig utförligt beskriva vad du är missnöjd med samt vad som har hänt. Bifoga eventuella underlag som du har, tidigare korrespondens m.m. för att säkerställa att all fakta och bakgrund kommer med i ärendet. Ange även vad du kräver för rättelse eller ersättning.

Vår målsättning är att besvara klagomål så skyndsamt som möjligt. Klagomål besvaras normalt inom 14 dagar från det att ärendet har inkommit till klagomålsansvarig hos oss. Om utredningen av ett klagomål kräver längre handläggningstid kommer du att få information om detta.

Information om oberoende vägledning och hjälp utanför Wästgöta Finans

Konsumenter har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av Konsumenternas Bank- och Finansbyrå respektive Konsumenternas Försäkringsbyrå. Se konsumenternas.se. Du kan även vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Om du inte vinner framgång med ditt ärende hos funktionen klagomålsansvarig hos oss har du möjlighet att föra ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eller till allmän domstol. Se arn.se för information om Allmänna Reklamationsnämnden.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Ett privatlån som erbjuds genom vår kreditgivare Wästgöta Finans, ett bolag i samma koncern som Hööks. Du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, inkluderat ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett lån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.

  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,10% - 20,77%.

  • En kreditupplysning görs hos vår samarbetspartner Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.

  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 150 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.

  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.

  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.

  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.

  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.